...Sesekali menangis, percayalah . bukan Allah tidak tahu betapa hancur dan luluhnya hati kita menanggung kecewa dan keperitan, tetapi Dia mahu kita rapat padaNya, lantaran hati-hati sebeginilah yang lebih lunak untuk diujinya ~ Jangan Bersedih,Allah Bersama Kita :') "Dear Allah...Make me strong, please (T__T)"

Friday 26 July 2013

Ramadhan...Bulan paling banyak muhasabah diri


Muhasabah diri...menilai diri sendiri...apa yang lebih banyak?
Mahmudah atau mazmumah?

AllahuAllah...entah kenapa...
Tiap kali datangnya Ramadhan...pasti airmata ini sering ditumpahkan kerana memikirkan nasib di akhirat...
Sehingga aku menggelarnya juga sebagai "bulan airmata"
Moga tarbiyah Ramadhan akan melekat dalam diri untuk menjalani liku-liku kehidupan selepas ramadhan...insyaAllah..mudah-mudahan

Dalam bermuhasabah diri...
Memang selayaknya dikesali dengan segala dosa yang telah dilakukan selama ini.
Memang selayaknya dibuang terus sifat "mazmumah" yang ada dalam diri.

Terkadang kita fikir kita adalah yang terbaik. Tapi kita tidak berfikir sejenak bahawa kita hanya diberi sedikit kelebihan dari Allah yang Terbaik!
Dalam dunia yang sementara ini...tiada satu pun yang menjadi hak dan kepunyaan kita...
Sebab itulah Allah suruh kita terima apa adanya..
Terima ketentuanNya..
Terima ujianNya..

Siapalah diri kita...
yang selalu memburuk-burukkan orang lain..
yang selalu menyebarkan aib orang..
yang selalu menganggap diri sempurna...
yang selalu mencari-cari kesalahan orang lain..
yang selalu bercakap kasar dengan orang..
Siapa diri kita?

Allah berikan kita kehidupan di dunia kerana Dia ingin kita mentaatiNya..
Dia ingin kita menginsafi diri bahawa tiada yang Agung melainkan Dia..
Jadi..tak perlu kita mengagungkan(bangga) diri di hadapan orang lain.

Tidak terfikirkah kita betapa kerdilnya diri kita ini?
Adakah Allah sudi memandang pada AMALAN DAN HATI kita yang asyik bergelumang dengan dosa..

"Wahai Tuhanku yang Mengetahui setiap sesuatu.
Aku tahu dalam berbuat kebaikan..memang ada juga insani yang membenci
Kerana walau sebaik mana pun seseorang itu..orang tetap akan nampak kesalahannya juga.
Dan kesalahan itulah yang akan diperbesar-besarkan sehingga dibenci oleh insan lain."



AllahuRabbi..aku memang tak dapat untuk puaskan hati semua orang
kerana aku juga insan biasa yang punya banyak kelemahan daripada kelebihan.
hanya kerana aku ada Kamu...aku bisa menjadi lebih kuat dalam menghadapi segala macam sikap manusia..

Hanya Allah yang tahu isi hatiku,
Hanya Allah yang tahu apa yang kufikirkan,
Biarlah hanya Allah menjadi saksiku bersama malaikat yang dikirimkannya..
Biarlah mereka yang membenciku bahagia buat selamanya..
Tiada apa yang kupinta dari Tuhan melainkan keampunanNya sentiasa dicurahkan pada mereka..

Aku ingin mereka mendapat petunjuk ke jalan yang diredhai..
Aku ingin mereka menjalani hidup berlandaskan syariat Ilahi...
Aku ingin mereka menikmati kelazatan cinta dari Ilahi...

Kerana itu aku menegur...kerana itu aku menasihati....
Tapi apakan daya, aku hanya mampu menyampaikan apa yang terbaik buat mereka...namun hanya mereka yang mampu mengubah diri mereka sendiri agar menjadi yang lebih baik suatu hari nanti...

Ku kan setia menanti perubahan yang baik itu...insyaAllah

No comments:

Post a Comment