...Sesekali menangis, percayalah . bukan Allah tidak tahu betapa hancur dan luluhnya hati kita menanggung kecewa dan keperitan, tetapi Dia mahu kita rapat padaNya, lantaran hati-hati sebeginilah yang lebih lunak untuk diujinya ~ Jangan Bersedih,Allah Bersama Kita :') "Dear Allah...Make me strong, please (T__T)"

Wednesday 27 August 2014

JODOH DAN MATI. MANA SATU LEBIH KITA GET READY?


"Don't rush into marriage just because your friend are now all married. Allah will send you your spouse when He knows you're  ready."

Jodoh dan mati. Mana satu lebih kita get Ready?

Jodoh dan hati milik Allah. Jasad dan nyawa ini jua milik-Nya. Diri ini tak berkuasa apa-apa. Hanya hamba biasa. Satu jasad, satu nyawa, satu cinta.

Jangan bimbang. Jangan khuatir. 
Jagalah hatimu. 
Jagalah akhlakmu.
Jagalah imanmu.
Jagalah lisanmu.

Empat perkara penting bagi membentuk seseorang yang dirindui Syurga.

Bukan Allah tidak faham, tidak mengerti setiap tangisanmu padaNya. Allah Maha tahu apa yang hambaNya hajatkan. Berdoalah dan terus berdoa. Minta ditenangkan hati. Agar tidak terlalu memikirkan soal jodohmu.

Ingatlah. Tujuan kita berdoa padaNya adalah kerana diri kita yang lemah. Kerdil. Sentiasa memerlukan Pertolongan Allah. Walau Dia sudah Tahu isi hatimu sedalam-dalamnya. Tetapi Dia ingin lihat dirimu dikala meletakkan sepenuh harapan dan kepercayaan padaNya. Baikkan Allah :')

Sahabat Fillah. 
Dirimu sangat disayangi Tuhan. Buktinya sangat jelas. Dia tak biarkan dirimu hidup selesa dengan melakukan dosa. Tapi diberikan dugaan demi dugaan agar dirimu sentiasa dekat. Sentiasa ingin mencurahkan isi hati padaNya.

Kasih manusia tak sama dengan kasih Ilahi Rabbi:')

Kasih manusia sering bermusim. Tapi kasihnya Tuhan tak pernah habis walau kita melupakan Dia.

Dikala rasa kesunyian itu menjengah. Bacalah kembali lembaran cintaNya. Iaitu Al-Quran. Bacalah tafsirnya. Agar cintamu lebih tebal padaNya. Lebih takut untuk melakukan dosa-dosa. Lebih berhati-hati dalam tindakan.

Zikirmu padaNya lebih menenangkan. Tidak banyak terbuai-buai dengan keseronokan dunia. Kerana hubunganmu yang kuat dengan Pencipta akan melenyapkan sedikit demi sedikit cintamu pada keduniaan.


Bila banyak fikir tentang kematian. Terasa amalan di dunia terlalu sedikit untuk dibawa ke sana. Perjalanan yang terlalu jauh. Perlu tempuh alam kubur. Alam padang Mahsyar. Titian Sirat. Semuanya bergantung pada amalan kita di dunia.

AllahuRabbi :'(

Itulah perjalanan kita nanti. Setiap orang tak akan terlepas. Saudara. Jangan difikirkan sangat soal hati. Bimbang. Soal akhirat diketepikan. 

Dengan rahmat dan kasih-sayang Allah lah seseorang itu dapat mendiami Syurga. Bukan ditentukan oleh banyaknya amalan. Ikhlas dalam setiap amalan itu kunci ke Syurga. Syurga itu bukan senang-senang untuk dapat. Perlu lalui kepahitan hidup. Perlu banyakkan bersabar. Serahkan urusan dunia padaNya. InsyaAllah Dia mudahkan jalanMu.


Ingat. Siapa lah kita tanpa kasihNya. Hidup sia-sia tanpa Kasih Tuhan. Mudahkan urusan orang lain. InsyaAllah Dia akan mudahkan urusanmu. Sedekahkan sedikit hartamu pada yang memerlukan. insyaAllah segalanya itu akan dilipatgandakan dan kembali semula padamu di akhirat nanti. Ingatkan pada insan lain tentang kebaikan. Moga dengan kebaikan yang disampaikan  itu akan mengalirkan paha padamu.


No comments:

Post a Comment